Trajedi ile ilgili duruşmanın birinci gününde paylaşılan manzaralarda, denizaltının parçalanmış kuyruk kısmı Kuzey Atlantik Okyanusu’nun bulanık yerinde, deniz düzeyinden yaklaşık 12 bin 500 fit aşağıda yatarken görülüyor.
Kuyruk kısmı, ana gövdeden büsbütün ayrılmış ve denizaltıdan kopan başka modüller etrafa yayılmış durumda.
Söz konusu fotoğraf aslında geçen yıl denizaltının aranması sırasında çekildi. ABD Kıyı Güvenlik yetkilileri dün gerçekleştirilen duruşma sırasında Titan’ın son seyahatinin animasyonlu bir yine canlandırmasını sundu.
MÜRETTEBATTAN DUYULAN SON KELAMLAR: HER ŞEY YOLUNDA
Soruşturma evrakına nazaran, 18 Haziran’da meydana gelen patlamadan çabucak evvel, Titan Polar Prince’teki dayanak çalışanıyla bağlantı kurdu. Denizaltının derinliği ve yüküyle ilgili bir mesajlaşmanın akabinde irtibat kesildi, mürettebattan duyulan son kelamlar ise “Her şey yolunda” oldu
Titan inişinden yaklaşık iki saat sonra patladı. Yetkililer denizaltının ani bir basınç çökmesi (implozon) geçirdiğini doğrulayan “kesin kanıtlar” bulduğunu açıkladı.
Davanın sonraki duruşmalarında hazır bulunması beklenen isimler ortasında OceanGate’in kurucu ortağı Guillermo Sohnlein, firmanın eski operasyon yöneticisi David Lochridge ve eski bilimsel yöneticisi Steven Ross da yer alıyor.
Çok sayıda ABD Kıyı Güvenlik yetkilisi ve bilim beşerinin yanı sıra hükümet ve sanayi yetkililerinin de davada tabir vermesi bekleniyor.
7 AY DEPODA BEKLEDİ, DIŞ ETKENLERE MARUZ KALDI
Titan, mukadderat dalışından bu yana su altı keşif topluluğunun en değerli gündem unsurlarından biri haline geldi.
ABD Kıyı Güvenlik yetkilileri, duruşmada yaptıkları açıklamada Titan’ın 2022 ve 2023 yıllarında yedi ay boyunca depolamada kaldığı sırada dış etkenlere maruz bırakıldığını açıkladı. Ayrıyeten deniz aracının standart prosedüre uygun olarak hiçbir vakit üçüncü taraflarca incelenmediği ortaya çıktı.
Duruşmanın birinci şahidi, OceanGate’in eski mühendislik yöneticisi Tony Nissen ise Titan’ın 2018’deki bir test vazifesi sırasında yıldırım çarpmasına maruz kaldığını ve gövdesinin hasar görmüş olabileceğini itiraf etti.
Araştırmacılar ayrıyeten Titan’ın evvelki seferlerde düzinelerce ekipman sorunu yaşadığını ortaya koydu. Bu sayılar 2021’de 70, 2022’de ise 48 olarak kayıtlara geçti.
TİTAN DENİZALTI KAZASINDA NELER YAŞANDI?
Titanik enkazına keşif dalışı yapan 6.5 metre uzunluğundaki Titan isimli denizaltı 18 Haziran’da birdenbire kayboldu. İçinde 5 kişi bulunan araçla bağlantı, pazar günü dalışa geçtikten 1 saat 45 dakika sonra kesildi.
Kaybolan denizaltıda 58 yaşındaki İngiliz milyarder ve kaşif Hamish Harding, 77 yaşındaki Fransız kaşif Paul-Henry Nargeolet, OceanGate Expeditions’ın CEO’su ve kurucusu Stockton Rush, 48 yaşındaki Pakistan doğumlu İngiliz işadamı Shahzada Dawood ve 19 yaşındaki oğlu Süleyman yer alıyordu.
Denizaltıyı bulabilmek için ağır bir çalışma yürütülse de, ABD Kıyı Güvenlik yetkilileri, Titan’ın basınç kaybından kaynaklanan içe gerçek bir patlama nedeni infilak ettiğini açıkladı.
Kaza, okyanus altında yapılan turistik seyahatleri tartışmaya açarken, OceanGate felaket sonrası Titanik’e ticari ve turistik tüm denizaltı tiplerini iptal etmişti.