Bakanlığın internet sitesinden yayımlanan duyuruya nazaran, öğrencilerin zihinsel, toplumsal, duygusal, fizikî ve ahlaki bakımdan gelişimini desteklemek gayesiyle geliştirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulanmasına ait genelge Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in imzasıyla 81 ile gönderildi.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne yönelik planlanan eğitimler kapsamında eğitici eğitimleri 3 Haziran’da başladı. Öğretmenlerin eğitimi ise 2-6 Eylül’de mesleksel çalışma devrinde vilayet ulusal eğitim müdürlükleri koordinesinde yapılacak.
Bu kapsamda eğitimler, eğitici eğitimi evrakı alan öğretmenler tarafından okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9’uncu sınıf seviyesinde derslere girecek öğretmenlere yönelik vilayet yahut ilçe ulusal eğitim müdürlükleri ve okul idareleri tarafından 3 gün sürecek formda teorik ve uygulamalı olarak planlanacak.
EĞİTİMLER BRANŞ TEMELLİ YAPILACAK
Eğitici eğitimi evrakı alan öğretmenlerce modelin kapsamı dışındaki öbür sınıf seviyelerinde derslere giren öğretmenlere de ayrıyeten teorik ve uygulamalı eğitimler verilecek.
Buna nazaran öteki sınıf seviyelerinde derse giren öğretmenlere yönelik eğitimler, birinci devir içinde yer alan orta tatilde, vilayet ulusal eğitim müdürlükleri koordinesinde vilayet yahut ilçe ulusal eğitim müdürlüklerince planlanarak yapılacak ve branş temelli olarak en fazla 50 kişilik kümeler formunda düzenlenecek.
Genelgeye nazaran, eğitici eğitimi evrakı alan öğretmenlerin, okul yönetimlerince hazırlanacak şube ve ders dağılımlarında öncelikli olarak ilgili sınıflara görevlendirilmeleri, ilgili sınıflar seviyesinde derse girecek öğretmenlerin branşlarında eğitim almaları sağlanacak. Rastgele bir zorunlulukla ilgili sınıflarda öğretmen değişimi yaşandığında bu sınıflara girecek öğretmenler eğitimlerini tamamlamalarının akabinde derslere girebilecek.
MODELİN AKTİF HALDE HAYATA GEÇİRİLMESİ İÇİN PLANLAMALAR YAPILACAK
İl ulusal eğitim müdürlükleri koordinesinde vilayet ve ilçe ulusal eğitim müdürlüklerince yapılacak planlama dahilinde tüm kademelerdeki okul yöneticileri Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni’ni inceleyecek.
Yöneticilere yönelik eğitimlerde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne nazaran yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin rol ve vazifeleriyle ilgili bilgilendirme ve müzakereler gerçekleştirilecek, okul yöneticileri modelin yapı taşları ve temel yaklaşımı konusunda 1 Eylül’e kadar eğitime tabi tutulacak.
Zümre toplantılarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel yaklaşımı ve öğrenci profili doğrultusunda öğretim programları ve ders kitapları göz önünde bulundurularak modelde yer alan tüm bileşenlerin aktif ve yanlışsız formda hayata geçirilmesini sağlayacak planlamalar yapılacak.
Bu kapsamda, planlama yapılırken temel, bütünleşik ve üst seviye düşünme marifetlerinden oluşan kavramsal maharetler, alan marifetleri ve eğilimler dikkate alınacak. “Erdem-değer-eylem” çerçevesi, toplumsal duygusal öğrenme marifetleri ve sistem kanısı olarak yapılandırılan okuryazarlık hünerlerini içeren programlar ortası bileşenler, zenginleştirme ve destekleme olmak üzere ikiye ayrılan farklılaştırma uygulamaları temel alınacak.
Ayrıca okul temelli planlama kapsamında etkinliklerde öğrenci iştirakini destekleyici, yaparak ve yaşayarak öğrenmeye imkan tanıyan ve öğrencilerin bütüncül gelişimini amaçlayan çalışmalar ile toplumsal sorumluluk çalışmaları ve hayat uzunluğu öğrenme olarak yer alan program dışı faaliyetler dikkate alınacak.
BEP’LERDE TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ ÖĞRETİM PROGRAMI TEMEL ALINACAK
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin yapısı gereği her çeşit mahallî kaide ve imkanda uygulamaya müsait olduğu göz önünde bulundurularak, öğretim programlarının öğrenme çıktılarının gerektirdiği marifetler azami seviyede öğrenciye kazandırılacak formda planlama yapılacak.
Genel eğitim programı uygulayan özel eğitim okullarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları uygulanacak, öğrenciler için kişiselleştirilmiş eğitim programları (BEP) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı temel alınarak hazırlanacak.
Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında eğitimlerini sürdüren özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için de BEP’ler Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı temel alınarak hazırlanacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda çocuklara sunulacak ders kitapları ve e-içerikler, öğrencilerin çok istikametli gelişimi için birbirinin tamamlayıcısı olarak hazırlandı. Bu nedenle, ders kitapları ve ders kitaplarında yer alan e-içeriklerin tamamı kullanılacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yapılacak sınıf içi ölçme kıymetlendirme faaliyetleri, öğrencilerin bilgi ve marifet seviyelerinin ölçülmesinin yanı sıra öğrenme eksiklikleri ve eğilimlerine ait data oluşturacak formda planlanacak.
ÖĞRENCİLER AKADEMİK BAŞARILARINA NAZARAN SIRALANACAK
Ölçme ve kıymetlendirme faaliyetleri, maharet odaklı, öğretim sürecini en üst seviyede destekleyen ve geri bildirim sağlayan geliştirici bir yapıda olacak halde yürütülecek.
Ölçme ve kıymetlendirme uygulamaları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne uygun olarak süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla yürütülecek. Öğrenciler eğitim öğretim yılı içerisinde sınıf içi ölçme uygulamaları hariç akademik başarılarına nazaran sıralanacak ve onları bir yarışa dahil edecek halde vilayet, ilçe ve okul geneli imtihanlar yapılmayacak.
Sınıf içi ölçme kapsamında gerçekleştirilecek yazılı imtihanları öğrenme çıktıları temel alınarak bilgi ve marifet bütünlüğünü ölçecek şekilde eğitim kurumu sınıf yahut alan zümreleri tarafından hazırlanıp uygulanacak.
ÖĞRENCİLER YAPITLARIN İÇERİĞİNİ DEĞERLENDİRMELERİ SAĞLANACAK
İlkokul, ortaokul kademelerinde Türkçe, lise kademesinde ise Türk lisanı ve edebiyatı derslerinde, yaygın edebi tipler ortasından seçilmek kaydıyla ilgili sınıflar seviyesinde her devir iki, öğretim yılı boyunca toplam 4 eser okunacak ve bir eleştirel sinema tahlili yapılacak.
Öğretim programı kapsamında değerlendirmeye tabi olacak 4 yapıtın dışında da öğrencilerin kitap okuması teşvik edilecek.
Okunacak yapıtların ve izlenecek sinemaların belirlenmesinde öğretim programında yer alan metin seçimi ölçütleri dikkate alınacak. Yapıtların bu ölçütler doğrultusunda zümre öğretmenleri tarafından öğrencilerin yaş ve sınıf düzeylerine uygun olarak belirlenecek.
Ayrıca zümre öğretmenlerince Türkçe, Türk Lisanı ve Edebiyatı Öğretim Programları kapsamında yer alan Eleştirel Okuma, Dinleme/İzleme Formu kullanılarak öğrencilerin okudukları ve dinledikleri/izledikleri yapıtların içeriğini değerlendirmeleri sağlanacak.